Allmän handling: Begär
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du begära allmänna handlingar från Mora kommun.
Allmänhet och media har rätt att ta del av kommunens allmänna handlingar med undantag för de uppgifter i handlingarna som omfattas av sekretess.
Observera att kallelser, kungörelser, tillkännagivanden och protokoll finns publicerade på morakommun.se.
För dig som anställd
Om du som vill begära ut handlingar är anställd i Mora kommun ska du logga in som medborgare när du startar e-tjänsten.
Du har rätt att vara anonym när du begär ut allmänna handlingar och behöver inte berätta vem du är eller varför du begär ut handlingarna. Vid dessa tillfällen kan du inte använda e-tjänsten. Önskar du att vara anonym mejla till mora.kommun@mora.se eller kontakta oss på telefon 0250-260 00. Du kan också besöka kommunens kundtjänst på Fredsgatan 16.
Vad är en allmän handling?
En handling är information i olika former, till exempel protokoll, ärenden, betyg, akter med mera.
En handling är allmän om den förvaras hos kommunen och antingen har kommit in till eller har upprättats av kommunen. Med upprättade handlingar menas färdiga handlingar som har skapats av kommunen.
Om en allmän handling blir offentlig eller sekretessbelagd beror på uppgifterna i innehållet. Vilka uppgifter som kan sekretessbeläggas framgår av offentlighets- och sekretesslagen. Efter sekretessprövning fattar vi beslut om vad vi kan lämna ut.
Begärda handlingar ska lämnas ut skyndsamt. Enklare utlämningar gör vi inom någon dag. Vid komplicerade sökningar eller bristande sökuppgifter kan vi behöva mer tid för att hantera begäran. Läs mer i Tryckfrihetsförordningen, 2 kap.
Avgift
Allmänhet och media har rätt att ta del av en allmän handling utan avgift, men för att framställa och lämna ut en kopia av handlingen får myndigheten ta ut en på förhand fastställd avgift.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Vi sparar dina personuppgifter så länge vi har behov av att handlägga ditt ärende.
Övrigt om lagringstid
Vi sparar dina personuppgifter så länge vi har behov av att handlägga ditt ärende. Svenskt regelverk kring allmänna handlingar gäller, vilket innebär att uppgifterna kan komma att sparas för all framtid enligt Tryckfrihetsförordningen, Offentlighets- och sekretesslagen samt Arkivlagen.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa om hur vi på Mora kommun behandlar dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR), (https://morakommun.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/behandling-av-personuppgifter-gdpr.html).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök deras hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Mora kommun
mora.kommun@mora.se
Kundtjänst
mora.kommun@mora.se
0250-26 000
morakommun.se/
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation (BankID eller Freja+)
- Så här skaffar du e-legitimation
