Här kan du ansöka/anmäla om att anlägga en enskild avloppsanläggning i Mora och Orsa kommuner för upp till 200 pe (personekvivalenter). Du kan också anmäla ändringar på din nuvarande anläggning.
I e-tjänsten kan du ansöka/anmäla om följande
Dokument till ansökan/anmälan
När du ansöker/anmäler om ett enskilt avlopp så finns det flera dokument som behöver bifogas. Du kan bifoga dokumenten direkt i e-tjänsten eller skicka dem med post.
Sektionsritning
Är något av reningsstegen så kallade markbaserade reningssteg (infiltration eller markbädd) ska följande framgå:
På sektionsritningen ska följande framgå:
-
Avloppsanläggningen i tvärsnitt med höjd- och lutningsförhållanden.
-
Spridarledningarnas avstånd till grundvattenytan, eller berg, ska framgå.
-
Spridarledningarnas avstånd till markytan ska framgå.
Teknisk beskrivning/information
Teknisk beskrivning/information från tillverkaren om anläggningen.
Till exempel produktblad och slamtömningsinstruktioner.
Siktkurva/perkolationstest/grundvattenrör
Om du ska anlägga en infiltrationsanläggning måste följande information bifogas:
- Resultat från undersökning av markens infiltrationsförmåga (siktkurva eller perkolationstest).
- Resultat från undersökning av grundvattennivå (om tillstånd för infiltration erhålls måste ett permanent grundvattenrör installeras i närheten av infiltrationsbädden).
När du har ansökt
Efter att vi har fått in din ansökan eller anmälan kommer vi kontakta entreprenören eller dig för att boka in ett platsbesök. Vid platsbesöket gör vi en bedömning av den planerade avloppsanläggningen och dess placering, vi bedömer även vilka skyddsnivåer för hälsoskydd och miljöskydd som gäller på fastigheten. När en ansökan/anmälan är komplett har vi en handläggningstid på cirka 6 - 8 veckor, tänk på att handläggningstiden kan bli längre om ansökan/anmälan inte är komplett.
Din ansökan/anmälan kommer att skickas på remiss till Nodava AB och berörda grannar.
När din ansökan eller anmälan är komplett och bedöms som godtagbar, meddelar kommunen tillstånd för anläggningen. Observera att du inte får börja gräva för avloppsanläggningen innan du fått ett beslut från Miljö- och byggnadsnämnden och detta beslut vunnit laga kraft.
Avgift
För handläggning i ärendet tar vi ut en avgift enligt taxa som är beslutad av kommunfullmäktige. Avgiften motsvarar 8 timmars handläggningstid. Läs mer här.
För dig som inte har e-legitimation
Du kan även ansöka om avlopp genom att ladda ner vår pappersblankett. Blanketten ska sedan fyllas i och skicka in via post eller e-post.