Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen.
Telefon: 0250 260 00. E-post: miljobygg@mora.se
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Installation av eldstad (Anmälan) Vilka dokument behövs?
- Installation av vatten och avlopp
- Rivningslov eller marklov
- Mur och plank
- Förhandsbesked
- Strandskyddsdispens
Uppgifter att ha till hands
E-legitimation
Som privatperson
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med din e-legitimation. Eftersom att du loggar in med din e-legitimation kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.
Som företag
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med din e-legitimation för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet.
Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så måste du ange en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.
Vilka handlingar ska bifogas?
Följ denna länk där du kan se exempel på handlingar som ska ingå i ansökan.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in, behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, ska du lämna uppgifter som till exempel fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomt).
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan/anmälan och det är du som sökande som också ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga. Länk: Vad kostar ett bygglov?
Arkiv
Vi har ett bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka fram äldre handlingar på olika fastigheter. Om du vill ha en äldre handling som exempelvis ett beslut, ansökningsblankett, ritning eller teknisk beskrivning, kan du kontakta vår administration. Döp mejlet med den fastighetsbeteckning som önskas. E-post: miljobygg@mora.se
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.